Zuiderlijk Afrika - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Moosje - WaarBenJij.nu Zuiderlijk Afrika - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Moosje - WaarBenJij.nu

Zuiderlijk Afrika

Door: Moosje

Blijf op de hoogte en volg Moosje

20 December 2014 | Zimbabwe, Victoria Falls

Dag 1. Om 10 uur vliegen vanaf Amsterdam naar Kaapstad.

Nu 12 december. De laatste loodjes voor wat betreft werk....Straks koffer pakken en hopen dat alles er in past.....
De eerste 2 dagen breng ik door in Kaapstad waar de Tafelberg, Robbeneiland en Kaap de Goede Hoop niet zullen ontbreken.
Die ervaringen en alle andere mooie momenten op mijn reis wil ik graag met jullie delen.
Wordt vervolgd dus.

vanmorgen om half 7 vertrokken om er vervolgens bijna bij Amsterdam achter te komen dat ik mijn fotocamera was vergeten. terug naar huis dus, lichtelijk in paniek bij die wegtikkende klok. Echt net op tijd terug op Schiphol om probleemloos mijn koffers af te geven en nog een cappuccino te halen. Gate change gemist dus stond bij verkeerde gate maar uiteindelijk is het fan toch goed gekomen en vertrok het vliegtuig 20 minuten later dan gepland.
Naast bij zat een grote man. Als hij zijn arm langs zijn lichaam had was mijn halve stoel bezet.....redelijk ingebouwd de reis doorstaan om vervolgens zeer vriendelijk door bas, onze reisleider opgewacht te worden. Ik meld mij blijkbaar als eerste maar Bas vond dat wel grappig omdat ik ook als eerste op de lijst stond..

en dan ontmoet ik ook mijn reisgenoten,,,,Jin, Corne, bregje, wilma, arjan.....en de rest.....(namen vergeten)
we gaan met een grote bus naar ons hotel dat grappig genoeg: never home heet....
de meegenomen reisstekkers blijken niet te passen dus nog even naar de receptie terug om te kijken of die er een heeft en dat ik gelukkig zo. we drinken nog wat met een klein groepje en dan duik ik mijn bed in. Morgen om u uur klaar staan voor de 1e excursie naar kaap de goede hoop.....

dag 2 14-12-2014
om half 7 vanmorgen wordt er door Bas op mijn deur geklopt met de vraag of ik al wakker ben....ik denk nog: wat fijn een wekservice.....ik denk, mwah, kan nog wel een kwartiertje blijven liggen, 5 voor 7 weer gebonkt op mn deur......of ik ql klaar ben. ik zeg, ik heb nog een uur, relax.....ja zegt Bas, je hebt zeker nog de Nederlandse tijd.....oeps.....gelukkig kunnen petjes goed in vakantietijd en hoef ik niet perse te ontbijten.....5 min te laat wek enfin, dat mocht de pret niet drukken.....het groepje bestaan vandaag uit Jin, Arjen. Wiel, Helma, Corne en Margje. Onze gids het Joepie.....Joepie!!!!
we rijden langs de kust naar Kaapstad. onderweg 2 stops. 1 boortochtje naar een rots vol zeeleeuwen....op de kant voert een man de zeeleeuwen met stukjes vis die hij in zijn mond neemt. de zeeleeuw springt op uit het water en pakt behoedzaam het stukje vis zonder de man te bijten. Mooi gezicht.
Daarna rijden we verder naar een strand vol pinguïns . Prachte parmante beesten en lekker fotogeniek. Daar lunchen we en vandaar rijden we naar Kaap de Goede Hoop. Werkelijk prachtig om te zien. We maken nog een lange wandeling naar het zuidelijkste puntje van de kaap en komen onderweg nog salamanders en een marmot tegen. eerst moeilijk te spotten om er vervolgens gewoon 1 tegen het lijf t lopen op ons pad.
eenmaal terug bij de bus rijden we terug naar ons hotel maar we maken eerst nog een stop bij de Tafelberg. Helaas is de kabelbaan vanwege de wind net dicht gegaan en voor lopen is het te laat. Morgen nog maar een keer proberen....

Dag 3: Volgens mij is de wet van Murphy van toepassing. Wil ik vanmorgen lekker mijn haar föhnen, heb ik niet de juiste adapter……Gelukkig blijkt Jin wel een adapter te hebben waar de stekker van mijn föhn in kan dus ik na ontbijt naar mn kamer om mn haar te föhnen, blijkt mijn föhn het niet te doen…….in de tussentijd had ik ook al vernomen dat mijn, al maanden van de voren geboekte trip naar robbeneiland niet doorging omdat de boten niet varen vanwege te veel wind……
Dus ging ik vanmorgen alleen op pad, heb de rode lijn van de city sight seeing tour gedaan en heb daarna mijn haar laten invlechten. Probleem van de föhn ook gelijk opgelost. ’S Middags terug naar hotel om Helma en Wiel en Jin en Arjan te ontmoeten voor de trip naar de tafelberg. Wandelen naar de top zal niet meer lukken vanwege de tijd dus met de kabel omhoog en lopend naar beneden. Maar ja, veel wind, geen boot dus ook geen kabel. Marjolein had zich ook bij de groep aangesloten en zij had wel oren naar het slavenmuseum en de botanische tuin die we met de blauwe lijn konden bereiken. Omdat de laatste bus rond half 5 gaat besluiten we met de botanische tuin te beginnen. De tuin ligt hellend op een berg en wij wandelen naar boven, komen nog een slang tegen en besluiten dat we onze mini Tafelberg hebben gewandeld. Nog net op tijd halen we de laatste bus en maken we de route af via en rijden langs de kust terug naar Waterfront. Eenmaal weer daar aangekomen lopen we rond en belanden in een soort van overdekte markt maar dan met kraampjes met eten uit verschillende landen. Er is ook een koffiekraam waar we een heerlijke cappuccino drinken. Daarna lopen met verder en komen we op een plein waar een band speelt met 4 vrouwen en 1 man. Een vrouw speelt contrabas, heel gaaf.
Marjolein en ik hebben daarna nog wat gewinkeld en zijn toen terug gelopen naar ons hotel. Daar wat gedronken aan de bar, vervolgens nog de bar om de hoek ingegaan om na korte tijd te besluiten dat de bar in het hotel gezelliger is en dus daar onze laatste drankjes voor het slapen gaan te nuttigen. Als we bijna naar bed gaan zien we de rest van de groep en kletsen nog even wat.
Morgen om 8 uur vertrekken we naar de Cederbergen.

dag 4.
Vanmorgen om 8 uur vertrokken naar de Ceberbergen. Het is hier een nationale feestdag. De reis verloopt daardoor veel sneller dan gepland en we zijn om 12 uur al op de plaats van bestemming. We verblijven in een paar knusse huisjes in de middle of nowhere.....prachtig heuvelachtig land. voor binnenkomst eerst huisje controleren op slangen e.d.
Ze rijden hier trouwens links.
De nationale vogel van Zuid Afrika is de blauwe kraanvogel. Die hebben we onderweg al gezien. Ook een springbok die niet sprong, struisvogels en een eland antilopen
We hebben de eerste kilometers van de 5427 er op zitten. Het is hier 35 graden en ons verblijf heet travelers rest.
Het heeft ook een zwembad en in een klein beetje water naast het zwembad huist een grote schildpad.we hebben heerlijk afgekoeld en chillen nu wat. Vanavond gaan we bbqen.

dag 5. Vandaag een vrije dag in Cederbergen. Wandelen, fotograferen, relaxen bij de pool en nog wat acclimatiseren. De Afrikaanse taal lijkt trouwens heel erg op het Nederlands. Het is goed verstaanbaar. Het zou een dialect kunnen zijn.
Vanmiddag een iets te inspannende maar mooie wandeling gemaakt door het prachtige Cederbergen. Naast bergdassen, een roofvogel(nog opzoeken welke het was) ook een bavianenfamilie gezien.
nu onder een prachtige sterrenhemel gegeten. Orion is hier heel goed te zien. Ik spot een Lammersgier, zeldzaam in zijn soort, 230 paar in Afrika en uniek in de locatie want daar was hij nog niet eerder gezien.

dag 6: wij rijden over de route Kaap Namibië door een uitgerekt landschap naar de grens van Namibië. Af en toe zien we een verlaten Afrikaan wachten op vervoer en soms komen we een klein dorpje tegen. We stoppen in het plaatsje springbok(ook een lekker drankje trouwens) om boodschappen te doen voor de komende dagen.
Bij de grens gaat het er aan toe zoals we dat van vroeger kennen: eerst en stempel halen om het land uit te komen, dan een stuk niemandsland(Marjolein en ik hebben ons dat stuk land maar toegeëigend land M&M) en vervolgens weer langs de douane in Namibië.
Onze gids Bas kan niet verder met ons rijden omdat zijn werkvisum niet op tijd afgegeven is. Hij blijft achter in Zuid Afrika en we hopen hem morgen weer te zien. Als het niet lukt komt er een andere gids en zijn we even gidsloos.
Net over de grens gaan we voor het eerst kamperen. We zetten onze tenten op en gaan daarna heerlijk chillen aan het zwembad met uitzicht over de Oranjerivier. Later wandel ik naar de rivier en probeer de lokale vogels te fotograferen(wat natuurlijk niet lukt) als ik aan de overkant de blauwe kraanvogel zie. Die blijft gelukkig wel zitten.(blijkt achteraf een reuze reiger te zijn :-))
De avond brengen we door met eten en kletsen. Het plan is om onder de sterrenhemel te slapen. Onze matten liggen buiten maar als het bedtijd is blijkt het insecten leven toch iets te rijk te zijn. Iets wat op een vliegende kever lijkt ten grote van 10 cm weerhoudt ons daar dan toch van dus verhuizen we de matjes de tent weer in..
morgen vertrekken we naar de op een na grootste canyon.

Dag 7: we rijden door de immense Namibische woestijn op weg naar ons kamp. onderweg komen we nog langs de een na grootste druiventeler van het Westelijk halfrond. In de woestijn zetten we onze tenten op
Tegen 7 uur 's avonds rijden we naar de canyon. Onderweg komen we nog kudoes, springbokken, zebra's en spiesbokken tegen. De Canyon is indrukwekkend. 160 km lang, 27 km breed en 550 mtr diep.

dag 8: heel vroeg in de ochtend rijden we weer naar de Canyon om hem bij zonsopgang te kunnen bewonderen. We worden afgezet bij het 2e uitzichtpunt en lopen dan zo'n 2.5 km terug naar het 1e uitzichtpunt alwaar we een heerlijk ontbijt nuttigen met uitzicht over de Canyon. Na ontbijt rijden we terug naar het kamp, breken de tenten of om koers te zetten naar Luderitz. We lunchen in Aus. Maar voordat we daar heen gaan is er net buiten het kamp een unieke locatie die het bewonderen erg waard is: het Canon Road house. Een koffie/lunch gelegenheid met prachtige oude auto's en zwartkeelgeelvinken in de boom.
In Luderitz verblijven we 2 nachten in een hotel. Het stadje ligt aan zee maar doet wat troosteloos aan. Evengoed brengen Marjolein, Jin, Arjan Corne en onze (knappe :-P) reisbegeleider Bas de avond gezellig door in de lokale bar.

dag 9: Vandaag een schitterende trip door het Sperrgebiet gemaakt. Deze immense woestijn is 26000km2 groot. Wij hebben 250 km afgelegd. In de vorige eeuw lagen de diamanten hier voor het oprapen. daardoor ontstonden er in de woestijn dorpjes waar wij nu de resten van konden zien. De wind waaide met 55 km per uur door de woestijn. soms kan het wel met 100 km door de woestijn waaien. Door die harde wind ontstaan cekelmaanduinen die prachtige vormen hebben.
Als afsluiter rijden we naar Bogenfels, een 55 meter hoge rotsformatie die als een boog in de Atlantische oceaan staat.

Dag 10. We rijden terug naar Aus om vanaf daar de weg te volgen naar . Iris was haar zeer dure verrekijker vergeten bij de lunch van gisteren maar gelukkig heeft bas het kunnen regelen dat die door een andere groep naar Aus werd gebracht. Het landschap is hier weer totaal anders dan in Luderitz. Veel bomen. We kamperen weer op een mooi stuk in de natuur de Namibië woestijn, de oudste woestijn op aarde. Namibië betekent eindeloze ruimte Na het avondeten zitten we gezellig bij het kampvuur.

dag 11
Om 7 uur breken het kamp op om vroeg te wandelen naar het kasteel in de buurt. Een foeilelijk kasteel (duwisib kasteel)dat gebouwd is door een Duitser Voor zijn Amerikaanse miljonairsvrouw. Daarna rijden we naar Sessreim waar we een vd hoogtepunten onze reis zullen zien: sossusvlei met immens hoge zand duinen. In Sessreim is ook weer een canyon maar kleiner als in luderitz
Onderweg zien we nog een opgefokte gemsbok die, door de snelhed van de auto, zijn eigen snelheid verhoogt maar daardoor tegen het hek knalt. hij staat gelukkig weer op....
Tenten zijn weer opgezet. Spelletje  gedaan. Canyon was niet veel aan.

Dag 12  Om 5 uur zitten we in de bus naar de prachtige rode duinen in de zonsopgang te bekijken. Eerst wel even 80 mtr duinen opklimmen. Ik kom als laatste aan. Het is voor mij een zware klim maar ik ben toch nog op tijd voor de zonsopgang.  Daarna ga ik koprollend  en draaiend van de duinen af. Was echt grappig. Ik zag eruit als een Himba......(!) Met al dat zand op m'n gezicht. Daarna rijden we verder naar de deadvlei, prachtig mooie dode bomen tussen al die mooie rode duinen. De rest van de langer dag brengen we door met relaxen en zwemmen.

Dag 13.we gaan op weg naar swakopmund. Onderweg stoppen we diverse keren, te beginnen bij solitaire, waar een bakker zit met heerlijk brood en apfelstrudel. Daarna stoppen we nog diverse keren voor mooie stops, oa een van Baszz mooiste in Namibië. De laatste stop in in walvisbaai waar we 2 soorten flamingo's kunnen bewonderen op strand. We wandelen een stukje over de boulevard alwaar onze lunch alweer klaar staat. We verblijven 2 dagen in een hotel.
Bas heeft een restaurant gereserveerd omdat het eerste kerstdag is. ja...ja...haha maar er is iets niet goed gegaan. 19 wijzen uit het westen konden dus niet in de herberg terecht maar gelukkig was er nog een herberg open en daar hebben we, geheel in privacy,  heerlijk van een buffet genoten en heb ik zelfs Gemsbok op, een heerlijk mals stuk vlees(misschien wel die tegen het hek was gevlogen). Na het eten gaan we nog even naar de lokale bar maar das is niet veel aan.

dag 14. We hebben een dolfijnen excursie gedaan en dat was met recht dol fijn. We hebben pelsrobben gezien, pelikanen en meeuwen. Er kwam zelfs een rob op de boot en ook de pelikanen voeren een stuk mee. De dolfijnen zwommen met de boot mee.. Echt geweldig. Ook was er een heerlijke lunch met champagne en heb ik zelfs een oester op. (ieuw jakkie)
Een deel van de groep had vanmiddag een excursie township. Ik ben niet mee gegaan en heb de middag door gebracht met winkelen en heb Bas z'n haar gekortwiekt.oeps...verkeerde stand dus het was eigenlijk te kort....daarna 2 pogingen gegaan om m'n verslag op m'n reisdagboek te krijgen maar omdat m'n eigen tablet maar geen pagina opende heb ik de ipad van Iris mogen lenen. Helaas na 2 keer een heel verhaal te hebben getypt is het niet opgeslagen.
Daarna met Bas een biertje gaan drinken(voor mij dan Smirnoff ice) maar dat ging iets te rap en met de lege maag moest ik na 3 flesjes toch echt m'n bed opzoeken en heb ik de avond maaltijd overgeslagen. Daarna van Marjolein m'n pizza gekregen en me nog even opgetut voor een uurtje kroeg maar daar was helaas weer niet veel aan.

Dag 15 op weg naar Brandberg. Onderweg spotten we nog 60 duizend pelsrobben op kaap kruis We gaan nu 9 dagen achter elkaar kamperen. We komen langs skeletoncoast. Hier liggen scheepswrakken die uiteindelijk zullen vergaan.
Onderweg komen we Himbas tegen. Marjolein en ik willen wel graag als himba op de foto. Wie weet dat dat nog lukt.We wandelen einde middag door het Brandberg gebied en komen bij muur schilderingen. Als we bij ons kamp aankomen zien we onze eerste olifant. Volgens Bas dat uniek op die locatie. Zoals iedere kamperovernachting eten we gezamenlijk en kletsen gezellig na.
Douchen doen we onder de sterren hemel. Morgen vroeg op om te zien waarom de brand berg brand berg heet. Daarna op naar Etosha waar we hopelijk de rest van de big 5 gaan zien.

Dag 16. Nou de brand berg heet zo omdat hij bij zonsopgang rood kleurt.
We zijn gestopt bij de himba's. Ik en Marjolein wilde graag als Himba verkleed en toen ze dat eenmaal begrepen mochten we mee de tent in en werden we omgetoverd tot Himba. Wat een geweldige ervaring. De Himba's vonden het fantastisch en wij natuurlijk ook. Er zijn tot op heden nog niet zoveel foto's gemaakt als dat moment......:-)

We hebben wel wat vertraging opgelopen maar het was het waard. Toen we net op weg waren kregen we een steen door de bovenruit. Dat was erg schrikken. Het glas viel over Anna en Martien en Bas en Corne. Anna had diverse wondjes op haar been. Gelukkig had ik mijn verbanddoos in m'n rugzak en heb ik paar pleisters geplakt. We rijden verder, het waait in ieder geval lekker door in de bus .
We stoppen ook nog bij de herero's maar na de Himba ervaring lijken die toch minder interessant.

We hebben ons kamp opgeslagen in het nationaal park Etosha. Al bij binnenkomst zien we giraffen, gnoe, Hartebeest, zwart neusimpala en heel veel spinnenwebben van de socialspider. Die zitten met 100den in een web.
Vanavond giraffen. Zwarte neushoorn en jakhalzen gezien..2 bd big 5. Leeuw wel gehoord maar nog niet gezien.

Dag 17. Vandaag 2 game drives gemaakt en weer veel gezien.( Roof vogels , bokken gnoes maar ook een leeuw en 45 aasgieren plukkend aan een net gedood springbokje. Morgen gamedriven we naar onze volgende kamp.

Dag 18. We gamedriven naar het middelste kamp. Onderweg komen we 10 leeuwinnen tegen en een kudde olifanten. De leeuwinnen lijken een kudde Zebra's te qillen aanvallen maar de Zebra's hebben de leewinnen al door en de leewinnen laten de aanval voor wat het is.
We rijden naar de Etoshapan. een gebied waar niets is dan zand. We hebben weer de grootste lol met z'n 5(de big 5 Marjolein, Jin, Arjan en Corne) en maken maffe foto's. Onze Iris staat met 5 camera's om haar nek....
Op het middenkamp lunchen we en bij de waterpool staat ook een kudde olifanten heerlijk te badderen en drinken. We koelen zelf ook nog even af in het zwembad en rijden dan vervolgens door naar het laatste kamp in Etosha waar we onze tenten voor 1 nacht opzetten. Onderweg komen we nog meer olifanten tegen en een leeuw slapend onder een boom. Ook nog een heel jong Zebraatje
Het is de dag van de Olifant en leeuwen zo lijkt, nu nog de luipaard en de buffel.

Dag 19. Zebramamgoeste gespot...we zijn onderweg naar de Kavango. Een lange reisdag waar we oud&nieuw vieren aan de rivier.We pauzeren in groot fontein. De ruit is gemaakt met karton. Van Wies en Nita een kadootje gehad. Een speldje met de tekst i am an extraordenairy woman....hoe komen ze daar nu bij :-)
We rijden door een gate die letterlijk de overgang laat zien van het toch redelijk goed ontwikkeld zuid Afrika en Namibië en Afrika zoals we dat kennen van tv, de armoede. Al het vlees mag er wel in maar vlees mag er niet uit vanwege kans op mond en klauwzeer.We overnachten bij een lodge aan de kavankarivier. We kunnen hier upgraden naar lodge en daar maken we dan ook dankbaar gebruik van. 125 rand pp kost het....dat is dus ongeveer 12 euro.
De zonsondergang is werkelijk prachtig. We dineren op een prachtig plateau aan de rivier waar de hippo's al zijn gespot. Daarna dansen we ons naar 12 uur en omdat de drank rijkelijk vloeit eindigen Marjolein en ik op de grond bij het nieuwjaar wensen. We kunnen onze upgrade kamer gelukkig nog wel vinden. Het is die nacht behoorlijk heet......

Dag 20. We gaan nu naar Botswana naar de okavango delta waar we de okavanko zullen oversteken met 2 persoonsboorjes. Daarom mag er niet veel bagage mee. De delta is een vd laatste grote wetlands ter wereld. Bas kan weer niet mee..we pikken hem over 2 dagen weer op.

Margje vraagt om een plasstop en roept dan hard: Oh kijk eens. Dus vraagt Iedereen wat ze ziet. Een grote tor waarop Jin roept een vibra tor.:-)

Dag 21.
Voordat we gaan varen, lunchen we nog aan de waterkant. Aangezien er niets is halen we we water uit de rivier om onze handen te wassen en in af te wassen. Als ik een teiltje uit de rivier haal stap ik in een enorme groene koeievlaai....tja, We varen met een mocoro door de delta van Botswana op weg naar ons kamp. Op dit kamp is niets. Geen wc geen douches. Wel hebben ze een gat in de grond gemaakt met daarboven een bril. Een schep mee die dient als deur, is de schep weg dan is de wc bezet en hij dienst om je hoop te begraven...vanmiddag kunnen we een cursus mocoropalen krijgen en later gaan we nog op zoek naar hippos. Nu ff bijslapen.

Een bijzonder mooie excursie per mocoro naar de hippo's. De serene rust en de prachtige natuur zijn werkelijk adembenemend. We zien 4 hippos van heel dicht bij naar niet te dicht want dat is gevaarlijk. Ik zie nog een krokodil voorbij zwemmen denk ik maar misschien was het toch een hippo. Na het eten krijgen we een prachtige voorstelling van de locals die voor ons dansen en zingen rond het kampvuur. Dan zijn wij aan de beurt om te performen en voor hun en zingen we met z'n allen van voor naar achter van links naar rechts en doen de polonaise en zingen in canon vader Jacob. Het is weer een onvergetelijke dag met hele mooie hoogtepunten. Tot nu toe een meer dan fantastische reis.

Dag 22. We starten de dag met een 3 uur durende wandeling door de delta waar we eerst weer een stukje moeten varen met de mocoro. Tijdens de wandeling spotten we vooral poep en voetafdrukken maar weinig wild. Wel wat mooie vogels. Na de wandeling vertrekken we naar ons andere kamp. We spotten dan wel 5 hippos op te terugweg die wel heel dicht bij zijn.
We moeten eerst weer 1 1/2 varen, even spullen in de bus leggen en weer in de mocoro opweg naar het andere kamp. Daar staan de tenten al op en hebben we gewone bedden. Voor de gezelligheid slaapt Marjolein bij mij in de tent. We brengen de Dag relaxe door. Het is 38 graden dus te warm om niet meer te ondernemen dan spelletje doen in de zon. Er is een barretje maar verder is er niets dan de natuur..

Dag 23. We rijden weer terug naar Namibië maar niet voordat we stoppen bij een typisch Botswaans dorpje waar we kennis maken met de lokale bevolking. We mogen in hun hutjes kijken en de kinderen zingen een liedje. De hutjes zijn opgebouwd uit blikjes die beide zijde worden dicht gesmeerd met materiaal vd termieten hoop vermengd met iets dat het cementachtig maakt. Door de blikjes in het midden blijft de uit lekker koel. De vrouwen doen zwaar werk. Zij scheiden het kaft vh koren door eerst met z'n 2en handmatig te stampen en dan te zeven. De oudste vrouw uit het dorp is ziek. na overleg laat ik er een stripje paracetamol achter waar ze erg blij mee zijn.
Bij een plasstop stap ik wederom in de poep. We stoppen nog bij de baobab boom.
We zijn op weg naar kwando kamp aan de rivier de kwando in Namibië. Een van de 4 vh rivierengebied. Ze hebben er een mooie bar aan de rivier waar we de zonsondergang bekijken en 's avonds nog gezellig wat drinken. We eten eland. Ik slaap met iris buiten in de hangmat maar bij iedere draai die ik maak word ik wakker, bang eruit te vallen. Tegen 3en besluit ik maar weer in mijn tent te gaan liggen.

Dag 24. Voor we vertrekken gaan we eerst nog even een dorpje bekijken. Het is meer een museum waar ons wordt uitgelegd hoe zaken er aan toe gaan. De vrouwen staan klaar om te dansen en ik krijg ook een rieten rokje om en dans gezellig mee. Niet iedereen in de groep kan het waarderen blijkt want een iemand vraagt zeer onvriendelijk of ik opzij wil gaan en een ander zegt dat ik het uitzicht bederf. Jaloezie???? De rest van de groep vond het fantastisch en heeft genoten. We gaan nu weer naar Botswana chobe en blijven 2 nachten. Bas kan niet met ons mee met ons met de bus maar komt de grens hopelijk wel over. Morgen ochtend nog een gamedrive en morgenmiddag een boot trip.
Later wordt er nog op het voorval teruggekomen en uitgepraat
Onderweg naar chobe zien we nog een dode olifant langs de kant de weg met een gat in z'n rug en tientallen gieren. Het stinkt enorm .
En we hebben de buffel gespot.4 vd 5!!!!. Nu nog de luipaard.
we zetten voor de lsatste keer onze tenten op......joehoe, ben het zat!

Dag 25. Gamedrive met 4 x 4 trucks en in de middag boottrip. Paar krokodillen gezin. Ook een met jonkies. Verder weer veel hippos en olifanten. Ook buffels en giraffen maar de luipaard niet. 4 vd 5 is niet slecht. Ik heb inmiddels al 48 g foto en film. Blij dat ik extra kaartjes bij me had. De zonsondergang is weer prachtig hier.

Dag 26. Op weg naar vicfalls in Zimbabwe. Lekker geen tenten meer maar nog 3 nachten in een hotel. Voor Zimbabwe is een visum nodig. Kosten 30 dollar. Het is volle maan waardoor we waarschijnlijk de moonrainbow kunnen zien. Er wordt verwacht veel tijd kwijt te zijn aan de grens maar dat valt nog alles mee. Binnen 1 1/2 uur zijn we door

Dag 27,28,29. Wij zijn aangekomen in vic falls. De eerste dag verkennen we de 2 straten die het dorpje heeft en boeken we de excursies die we willen doen. De volgende dag starten we met een helicoptervlucht om de falls van bovenaf te bekijken.een geweldige ervaring. Ik zit naast de piloot. Op de terugweg krijgen we nog een extra tour door de omgeving en zien een boom van 1500 jaar oud. Deze boom wordt bewaakt door 2 zimbabwanen die aan de overkant de boel in de schaduw in de gaten houden. We laten ons afzetten in het dorp, pinnen nog wat laatste geld want de prijzen zijn hier skyhigh....daarna gaan we naar de markt, kopen souveniers. Ik zie een mooi souvenir. Het is een van hout gemaakt half rond beeld met olifanten, ca 1 meter hoog. Vraagprijs 2500 dollar incl shipping. Als ik niet akkoord ga met de prijs(duh logisch) dan wordt die uiteindelijk verlaagd naar 400 dollar. Is dan wel ex shipping. Uiteraard niet gedaan maar geeft aan dat afdingen wel echt noodzakelijk is. Einde middag gaan we naar de vic falls. Door het seizoen is er veel minder water maar evengoed fantastisch natuurverschijning. Het weer is bewolkt en er is veel nevel. Af en toe zien we de regenboog in de falls.
De laatste volle dag gaan Marjolein, Arjan en ik wat aan onze adrenaline kick doen. Jin en Corne gaan mee als support en voor de Foto's. We starten met de flying fox waar je horizontaal aan een lijn over de kloof heen scheert. Wel eerst even een korte aanloop nemen. Marjolein en ik vinden het niet zo spectaculair maar Arjan durft in eerste instantie niet van het platform af. Hij gaat toch!
Daarna zouden we tokkelen maar die skippen we en doen 2 maal de gorgesprong. Bij deze sprong val je vrij 70 meter naar beneden om vervolgens als een soort schommel nog wat na de bungelen. De eerste keer vind ik met name het moment van springen even spannend maar de vrije val is echt super. Arjan gaat onderhand dood van angst die echt van zn gezicht te lezen is maar ook hier gaat hij toch. Zijn schreeuw is er echt een van paniek.
De 2e sprong gaan marjolein en ik op de handstand waardoor je gelijk de diepte inkijkt. Dit was nog gaver dan de eerste. Arjan wilde de 2e sprong eigenlijk niet meer maken maar hij overwint z'n angst en springt, achterwaards toch nog een keer. Petje af voor zijn lef. Terwijl hij na schommelt zwemt een krokodil onder hem in het water...
Na deze ochtend vol kick wil ik ook wel bungee jumpen. We lopen naar de brug waarbij we officieus ook nog even voet zetten op zambiaanse grond en ik vraag wat een bungeejump kost. 165 dollar is het antwoord. Onderhandelen lijkt niet mogelijk. Ik besluit genoeg kick te hebben gehad want 165 dollar is me toch iets te veel. We lopen terug naar ons hotel en relaxen nog een paar uur aan en in het zwembad. Marjolein en ik eten 's avonds voor de derde keer peri peri chickenpizza en Bas gaat gezellig mee. We call it a dat tegen 10en.
De dag van vertrek is Helma jarig. Bas heeft taart geregeld en om 9 uur vieren we gezamenlijk haar verjaardag met koffie en taart. Bas doet zijn laatste speech en vertelt nog een grappig verhaal over hippo's. Dan is het tijd te vertrekken naar de luchthaven voor onze vlucht naar Johannesburg. We zijn er al om half 11 maar kunnen pas om 11 inchecken. We vliegen om 2 uur naar Johannesburg en vanavond om 12 uur naar 020. Morgen om 10 10 landen we. Het lange wachten en reizen is begonnen...
Een van onze reisgenoten blijkt onwel te zojn geworden tijdens de eerste vlucht en wordt na landing met de ambulance weggevoerd. Later zal blijken wat ze heeft en vliegt zij met haar man een dag later terug.

Marjolein en ik lopen quasi nonchalant de klm lounge binnen en vragen of we daar mogen chillen. Of we businessclass vliegen wordt er gevraagd....uh nee. Oke, dan kunnen we blijven tegen betaling. Oke, kost dat dan???? nou 250 rand pp....ik vraag nog een keer of ze echt 250 rand zegt. Ja en dat is inclusief onbeperkt eten, drinken en wifi....nou ja zeg, we gaan stuk......onze grote vriend had al een kamer voor zichzelf geboekt ergens voor 130 dollar.......en wij zaten zeer luxe voor 25.....die 8 uur zijn voorbij gevlogen.....

het was een meer dan fantastische reis, mooie lieve mensen ontmoet en prachtige natuur en wildlife gezien. Een reis om nooit te vergeten.

  • 08 December 2014 - 14:50

    Rochelle:

    het is bijna zover

  • 14 December 2014 - 11:33

    Bianca:

    Heeeeee mopppp,
    Jeetje wat een stress met die fotocamera joh!!!!!!
    Maar nu....29 dagen stress-vrij ;-))
    Dikke kus,
    Bianca

  • 14 December 2014 - 18:50

    Moosje :

    ja he Bi, maar zonder was echt geen optie!
    vanaf morgen stressvrij dan maar gezien mn start vanmorgen......
    tis echt fantastisch!

  • 15 December 2014 - 07:59

    Rochelle:

    leuk hoor mam.

    ik ga zo lekker stage lopen haha.

    heel erg veel plezier vandaag

    xxxxxx Rochelle

  • 16 December 2014 - 08:46

    Justin:

    Heey monique,

    Veel plezier in Zuid Afrika! Ik hoop dat u het daar super leuk gaat vinden en veel nieuwe dingen gaat zien!

    Justin

  • 16 December 2014 - 15:24

    Moosje :

    Dank je wel lieverd. ij hebt ook bijna vakantie......ga je nog weg?

  • 16 December 2014 - 15:25

    Moosje :

    Dank je wel Justin. Dat gaat vast lukken hoor!

  • 16 December 2014 - 15:39

    Rochelle:

    nee ga niet meer weg en indd bijna vakantie!

    haha justin hoorde van mij dat je weg was.

    ik ga zo weer werken.

    voor de rest gaat op school alles goed.

    xxxxRochelle

  • 16 December 2014 - 15:39

    Rochelle:

    nee ga niet meer weg en indd bijna vakantie!

    haha justin hoorde van mij dat je weg was.

    ik ga zo weer werken.

    voor de rest gaat op school alles goed.

    xxxxRochelle

  • 17 December 2014 - 09:06

    Jacqueline:

    Hey schatje,

    Gaaf al zeg je vakantie en nog maar net begonnen. Geniet er lekker van schatje. Heel veel plezier

  • 17 December 2014 - 20:21

    Moosje :

    dank je wel Lieverd xxxxxxxxx

  • 21 December 2014 - 22:03

    Moosje :

    het is zo fantastisch, mooie landen, leuke reisgenoten en fijne reisbegeleider. nu beetje lamlendig maar dat drukt de pret niet.

  • 21 December 2014 - 23:04

    Rochelle:

    leuk hoor mama, geniet er van

    xxxxx

  • 22 December 2014 - 11:53

    Dook:

    hoi MO leest weer lekker weg ik heb alleen de reis andersom gedaan je gaat nog een hoop mooie dingen meemaken het word steeds beter blijf genieten en pak je momenten ik had er vele

    gr dook

  • 22 December 2014 - 22:01

    Bianca:

    Heeeee wijffieee!!!!!
    Leuk om die details te lezen!!!
    Het is hier ook hard aan het waaien, bleh! En storm, en regen, en hagel, bleh, bleh, bleh!
    Haha ff mopperen om jou een nog beter vakantiegevoel te geven ;-))
    Kussies,
    Bianca

  • 25 December 2014 - 11:11

    Carla:

    hoi

    klinkt leuk

    groetjes ma

  • 25 December 2014 - 11:43

    Carla Berwald:

    ja het is een mooi land weet er alles van rob met rochelle kwam langs mijn accu was weer eens leeg zij heb jou site voor mij gemaakt het regent weer eens nou veel plezier nog dikke kus

  • 25 December 2014 - 11:45

    Bianca:

    Fijne kerst schatje!
    Dikke kus,
    Bianca

  • 25 December 2014 - 13:46

    Jacqueline:

    Heeeeyy schatje,
    Waanzinnig zeg je reis, ben benieuwd naar al je foto's en die van de Bas;-). Geniet ervan schatje heel veel plezier. Mis je....

    Xxxxx jacq

    Groetjes van Peter

  • 26 December 2014 - 16:01

    Moos:

    Nou verslaglegging wil niet echt lukken. Net heel verhaal getikt, heeft ie het niet opgeslagen.....pffffff
    Het is in ieder geval geweldig mooie en gezellig. Love hou all en tot volgend jaar.
    Ik vind jullie reacties erg leuk, gevoel dat jullie beetje bij me zijn.

  • 27 December 2014 - 10:18

    Carla Berwald:

    jij lekker in de zon wij in de sneew jammer dat je reisverslag niet lukt kus mams

  • 28 December 2014 - 22:02

    Bianca:

    Schrijf het op de ouderwetse manier op! Zonde joh!
    Gisteren ("3e kerstdag") heel de dag gesneeuwd!!!!!!
    Mooi joh, maar vast niet zo mooi als daar haha.
    xxxxxxxxxxxx

  • 01 Januari 2015 - 13:14

    Carla Berwald:

    lieve schat een heel gelukkig nieuw jaar tot gauw mams

  • 06 Januari 2015 - 21:07

    Cathy:

    Hey wereldreiziger hoe is het ik las dat je bijna alweer thuis komt, weet zeker dat je rijk aan herrinneringen thuis. Tot snel Gr uit Spijkenisse

  • 12 Januari 2015 - 15:35

    Moosje :

    reisverslag online kunnen zetten. hoop dat jullie het nog leuk vinden te lezen ondanks dat ik al thuis ben.
    Het was een fantastische reis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zimbabwe, Victoria Falls

Rondreis Zuidelijk Afrika

Nog een weekje werken. Druk met voorbereiden van de reis. Heel erg veel zin in. Volgens mij heb ik alles.....

Dag 1. Om 10 uur vliegen vanaf Amsterdam naar Kaapstad.

Nu 12 december. De laatste loodjes voor wat betreft werk....Straks koffer pakken en hopen dat alles er in past.....
De eerste 2 dagen breng ik door in Kaapstad waar de Tafelberg, Robbeneiland en Kaap de Goede Hoop niet zullen ontbreken.
Die ervaringen en alle andere mooie momenten op mijn reis wil ik graag met jullie delen.
Wordt vervolgd dus.

vanmorgen om half 7 vertrokken om er vervolgens bijna bij Amsterdam achter te komen dat ik mijn fotocamera was vergeten. terug naar huis dus, lichtelijk in paniek bij die wegtikkende klok. Echt net op tijd terug op schiphol om probleemloos mijn koffers af te geven en nog een cappuccino te halen. Gate change gemist dus stond bij verkeerde gate maar uiteindelijk is het fan toch goed gekomen en vertrok het vliegtuig 20 minuten later dan gepland.
Naast bij zat een grote man. Als hij zijn arm langs zijn lichaam had was mijn halve stoel bezet.....redelijk ingebouwd de reis doorstaan om vervolgens zeer vriendelijk door bas, onze reisleider opgewacht te worden. Ik meld mij blijkbaar als eerste maar Bas vond dat wel grappig omdat ik ook als eerste op de lijst stond..

en dan ontmoet ik ook mijn reisgenoten,,,,yin, cornee, bregje, wilma, arjan.....en de rest.....(namen vergeten)
we gaan met een grote bus naar ons hotel dat grappig genoeg: never home heet....
de meegenomen reisstekkers blijken niet te passen dus nog even naar de receptie terug om te kijken of die er een heeft en dat ik gelukkig zo. we drinken nog wat met een klein groepje en dan duik ik mijn bed in. Morgen om u uur klaar staan voor de 1e excursie naar kaap de goede hoop.....

dag 2 14-12-2014
om half 7 vanmorgen wordt er door Bas op mijn deur geklopt met de vraag of ik al wakker ben....ik denk nog: wat fijn een wekservice.....ik denk, mwah, kan nog wel een kwartiertje blijven liggen, 5 voor 7 weer gebonkt op mn deur......of ik ql klaar ben. ik zeg, ik heb nog een uur, relax.....ja zegt Bas, je hebt zeker nog de Nederlandse tijd.....oeps.....gelukkig kunnen petjes goed in vakantietijd en hoef ik niet perse te ontbijten.....5 min te laat wek enfin, dat mocht de pret niet drukken.....het groepje bestaan vandaag uit Jin, Arjen. Wiel, Helma, Corne en Margje. Onze gids het Joepie.....Joepie!!!!
we rijden langs de kust naar Kaapstad. onderweg 2 stops. 1 boortochtje naar een rots vol zeeleeuwen....op de kant voert een man de zeeleeuwen met stukjes vis die hij in zijn mond neemt. de zeeleeuw springt op uit het water en pakt behoedzaam het stukje vis zonder de man te bijten. Mooi gezicht.
Daarna rijden we verder naar een strand vol pinguins . Prachte parmante beesten en lekker fotogeniek. Daar lunchen we en vandaar rijden we naar Kaap de Goede Hoop. Werkelijk prachtig om te zien. We maken nog een lange wandeling naar het zuidelijkste puntje van de kaap en komen onderweg nog salamanders en een marmot tegen. eerst moeilijk te spotten om er vervolgens gewoon 1 tegen het lijf t lopen op ons pad.
eenmaal terug bij de bus rijden we terug naar ons hotel maar we maken eerst nog een stop bij de Tafelberg. Helaas is de kabelbaan vanwege de wind net dicht gegaan en voor lopen is het te laat. Morgen nog maar een keer proberen....

Dag 3: Volgens mij is de wet van Murphy van toepassing. Wil ik vanmorgen lekker mijn haar föhnen, heb ik niet de juiste adapter……Gelukkig blijkt Jin wel een adapter te hebben waar de stekker van mijn föhn in kan dus ik na ontbijt naar mn kamer om mn haar te fohnen, blijkt mijn fohn het niet te doen…….in de tussentijd had ik ook al vernomen dat mijn, al maanden van de voren geboekte trip naar robbeneiland niet doorging omdat de boten niet varen vanwege te veel wind……
Dus ging ik vanmorgen alleen op pad, heb de rode lijn van de city sight seeing tour gedaan en heb daarna mijn hzar laten invlechten. Probleem van de föhn ook gelijk opgelost. ’S Middags terug naar hotel om Helma en Wiel en Jin en Arjan te ontmoeten voor de trip naar de tafelberg. Wandelen naar de top zal niet meer lukken vanwege de tijd dus met de kabel omhoog en lopend naar beneden. Maar ja, veel ind, geen boot dus ook geen kabel. Marjolein had zich ook bij de groep aangesloten en zij had wel oren naar het slavenmuseum en de botanische tuin die we met de blauwe lijn konden bereiken. Omdat de laatste bus rond half 5 gaat besluiten we met de botanische tuin te beginnen. De tuin ligt hellend op een berg en wij wandelen naar boven, komen nog een slang tegen en besluiten dat we onze mini Tafelberg hebben gewandeld. Nog net op tijd halen we de laatste bus en maken we de route af via en rijden langs de kust terug naar Waterfront. Eenmaal weer daar aangekomen lopen we rond en belanden in een soort van overdekte markt maar dan met kraampjes met eten uit verschillende landen. Er is ook een koffiekraam waar we een heerlijke cappuccino drinken. Daarna lopen met verder en komen we op een plein waar een band speelt met 4 vrouwen en 1 man. Een vrouw speelt contrabas, heel gaaf.
Marjolein en ik hebben daarna nog wat gewinkeld en zijn toen terug gelopen naar ons hotel. Daar wat gedronken aan de bar, vervolgens nog de bar around te corner ingegaan om na korte tijd te besluiten dat de bar in het hotel gezelliger is en dus daar onze laatste drankjes voor het slapen gaan te nuttigen. Als we bijna Nar bed gaan zien we de rest van de groep en kletsen nog even wat.
Morgen om 8 uur vertrekken we naar de Cederbergen.

dag 4.
Vanmorgen om 8 uur vertrokken naar de Ceberbergen. Het is hier een nationale feestdag. De reis verloopt daardoor veel sneller dan gepland en we zijn om 12 uur al op de plaats van bestemming. We verblijven in een paar knusse huisjes in de middle of nowhere.....prachtig heuvelachtig land. voor binnenkomst eerst huisje controleren op slangen e.d.
Ze rijden hier trouwens links.
De nationale vogel van Zuid Afrika is de blauwe kraanvogel. Die hebben we onderweg al gezien. Ook een springbok die niet sprong, struisvogels en een eland antilopen
We hebben de eerste kilometers van de 5427 er op zitten. Het is hier 35 graden en ons verblijf heet travelers rest.
Het heeft ook een zwembad en in een klein beetje water naast het zwembad huist een grote schildpad.we hebben heerlijk afgekoeld en chillen nu wat. Vanavond gaan we bbqen.

Recente Reisverslagen:

20 December 2014

Zuiderlijk Afrika
Moosje

Actief sinds 08 Nov. 2014
Verslag gelezen: 748
Totaal aantal bezoekers 21869

Voorgaande reizen:

13 December 2018 - 28 Januari 2019

M&M reizen door Nieuw Zeeland

01 December 2017 - 27 December 2017

Van tango naar salsa

21 September 2016 - 12 Oktober 2016

Uganda rondreis

13 December 2015 - 17 Januari 2016

Backpacken

13 December 2014 - 10 Januari 2015

Rondreis Zuidelijk Afrika

13 December 2013 - 07 Januari 2014

Costa Rica

12 Juli 2013 - 19 Juli 2013

Rome

13 Juni 2013 - 18 Juni 2013

Berlijn

09 Maart 2012 - 18 Maart 2012

eerste kennismaking met Afrika

11 November 2011 - 15 November 2011

Praag

17 November 2006 - 22 November 2006

PV uitje Barcelona

18 Augustus 2005 - 24 Augustus 2005

Lissabon

18 December 1998 - 24 November 1998

Londen

07 Augustus 1997 - 15 Augustus 1997

Porto Santo

18 Juni 1997 - 24 Juni 1997

Parijs

19 Juni 1993 - 27 Juni 1993

huwelijksreis

Landen bezocht: